Sport

Jeg har altid hadet idræt. Jeg har hadet at dyrke sport. Jeg har hadet at løbe. Og hold op hvor har jeg hadet at kaste med en bold. Hvis jeg skal være ærlig, så hader jeg stadig alle de ting.

Derfor gjorde det mig vildt sur, da jeg startede på gymnasiet og skulle have idræt en gang om ugen – specielt nu når jeg lige kom fra et efterskoleår, hvor den maksimale motion havde været at cykle ned til tanken for at spise en masse pomfritter. Da jeg så fandt ud af, at jeg oveni købet fik karakterer for idræt, så blev jeg endnu mere sur. Men ikke nok med det, så skulle karakteren også tælle med i mit gennemsnit – det gennemsnit der skal være med til at afgøre, om jeg kan komme ind og studere journalistik på RUC eller ej. Hold op, hvor fik det mit pis i kog. Jeg skrev til undervisningsministeriet, men fik blot svar tilbage hvor det lød:

Stx-uddannelsen rummer en bred række obligatoriske fag, hvilket beror på en politisk vurdering af vigtigheden af den almene dannelse samt, at den enkelte elev får et bredt kendskab til sine videre uddannelsesmuligheder.

I denne henseende spiller både den praktiske og teoretiske del af faget idræt C en vigtig rolle. 

Den fysiske aktivitet i faget understøttes af viden fra de natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige områder. I faget idræt lærer elever således at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til eksempelvis træning og sundhed. 

Idræt skal ud fra ovenstående sidestilles med andre obligatoriske fag på uddannelsen, hvilket naturligt leder til, at praktiske såvel som teoretiske kundskaber i faget også inddrages i bedømmelsen af den enkelte elev.

Bull-fucking-shit. Jeg var sur. Jeg gad ikke idræt. Specielt ikke, når vi skulle være udenfor. Det resulterede så i, at jeg pjækkede langt over halvdelen af gangene, når der stod ‘Idræt’ på skemaet. Så jeg var faktisk ret imponeret, da jeg i slutning af 1.g endte op med et 4-tal. Men så startede jeg i 2.g, og så gik det ligesom langsomt op for mig, at der ikke var så meget at gøre. Så medmindre jeg ville lade et fag som idræt ødelægge alle mine fremtidsmuligheder, så måtte jeg til at tage mig sammen. Ikke én gang hele sidste år missede jeg idræt, og derfor synes jeg også, at mit 10-tal var velfortjent. Men let’s be honest – ikke en eneste gang er vores idrætsbog blevet brugt til noget som helst. Det eneste tidspunkt vi lærte noget om teori, var da vi dansede salsa. Så jeg tror ikke helt, at undervisningsministeriet ved, hvad der egentligt foregår i de idrætstimer.

Nu jeg stadig ung og smidig og i en nogenlunde form. Og det kan godt være, at vores idrætslærer siger, at ens karakter udelukkende er baseret på, hvorvidt man prøver, og ikke hvor god man er til at kaste med en bold. Men på en eller anden måde så synes jeg faktisk ikke, at det er fair. For man kan jo sagtens PRØVE i matematik, men stadig få en så øv-karakter som 4(og seriøst, jeg kæmpede fandeme). Og jeg kan sagtens PRØVE at skrive en god engelsk stil, men alligevel har jeg aldrig kunne kæmpe mig op på mere end et 4-tal. Så hvorfor er det okay, hvis jeg PRØVER i idræt, men simpelthen bare ikke kan finde ud af fodbold, men så stadig får 10?

En helt anden ting er, at jeg synes det er dybt latterligt, at nu når jeg går og vil være journalist, at fag som idræt og matematik så skal tælle med i mit gennemsnit. Helt ærligt, så tror jeg, at min arbejdsgiver inde på Politiken(whatever) er pænt ligeglad med, om jeg ved hvad 2+2 giver, eller om jeg kan løbe et marathon. Og se nu der, fordi jeg fik det flotte 4-tal(jeg var faktisk ret stolt) i matematik, så kan jeg ikke komme ind på uddannelsen, med mindre jeg kommer igennem nøglehullet på kvote 2.

Stod det til mig, så skulle man blot bruge karakterne fra de fag, som er relevante for ens uddannelse, i ens gennemsnit.

Så jeg krydser fingrer, tæer og alt andet der kan krydses for, at jeg om knap to år er kommet ind på RUC!

Follow my blog with Bloglovin

Leave a Reply

