Freethenipples

I 1960’erne og 70’erne var bare kvindebryster ikke et sjældent syn. Det var selvfølgelig også i hippietiden, men der var ingen der så skævt til kvinders bare bryster. Dengang blev nøgenheden nærmest dyrket, hvorimod man i dag er på grænsen til at være en slut, hvis bare man viser en smule kavalergang. Det var bedøvende ligemeget, om man havde en spændstig modelkrop eller store former. Der blev ikke set skævt til nogen, for alt ved den kvindeligekrop var og er naturligt.

Men tilbage til nutiden; lad det ikke være en hemmelighed, at jeg da får brugt en time eller to om dagen på facebook. Jeg er glad for facebook, det er virkelig smart og man kan komme i kontakt med alverdens folk. Men hvis der er noget, der kan gøre mig forarget og superirriteret, så er det alle de videoer der ligger rundt omkring og gemmer sig af halvnøgne mænd, der står og spænder deres muskler. Jeg kan da godt forstå, hvorfor alle mine veninder liker og kommenterer disse videoer og billeder. Men let’s be honest – man bliver efterhånden en anelse træt af det.

Men en ting der faktisk gør det hele værre, hvis man spørger mig, er dét at hvis kvinder vil lægge en video eller et billede ud af deres naturlige kvindelige former, og hvor de ikke har en BH på, ud på de sociale medier, så sletter både Facebook og Instagram dette med det samme. Jeg ved godt, at instagram er eget af facebook, men hvorfor skal der ske sådan en seksualisering af kvinders bryster? Det er mig virkelig en gåde. Og hvis en kvinde sidder og ammer et barn, so what?

Og hvorfor skal jeg absolut tvangsindlægges til at se på en halvnøgen mand, når vi ikke engang kan få lov til at ligge et billede op, hvor man kan se vores brystvorter? Og jeg er sikker på, at mænd ville nyde dette mindst ligeså meget som de fleste kvinder kan lide en spændstig mandekrop. Men der kommer der så et argument i spil af en anden art. “Nogle mænd bliver provokeret af at se nøgne kvinder, fordi de har svært ved at styre deres egen seksualitet. Ved at forbyde kvinder at gå topløs eller bortcensurere billeder af brystvorter, så fralægger mænd sig ansvaret for deres egen seksualitet. Det er kvinden, der skal styre sig og dække sig ordentlig til, så de ikke bliver forstyrrede,” Men hey?! Hvorfor er det vores problem, at I ikke kan styre jeres seksuelle løfter? Som Christian Groes også udtaler til sidst, så er det den debat der burde tages; om det er kvinder der skal gå på kompromis for ikke at gøre mændende liderlige, eller mænd der må lære at kigge den anden vej. Hvad jeg mener? Det er vist ikke en hemmelighed.

Da jeg så valgte at tage kampen op mod alle de anti-feministiske venner jeg har på facebook, så skal jeg lige love jer for, at jeg fik et slag eller ti på hovedet. Pludselig handlede debatten om værnepligt og om hvorvidt det burde være kvinderne der slog toiletbrættet op efter et toiletbesøg. Hvor herre til hest, det var jo slet ikke det mit opslag gik ud på. Det eneste jeg ville var, at vise min utilfredshed med den seksualisering samfundet har været med til at lave. Men så skulle jeg høre for, at jeg ‘whiner’ for meget over små bagateller – men sjovt nok, var det stort set kun mænd der kommenterede den pågældende status – kvinder, hvor bliver I af?!

Der er dog en række kendte kvinder, der er trådt ind i kampen for at befrie kvinders bryster fra denne censur. Dette drejer sig bl.a. om sangerinden Rihanna, modellen Cara Delevingne og Kylie Jenner. De har alle hver især forsøgt sig med at lægge et billede op på instagram, hvor man kunne se deres nipple. Men der skete det samme for dem, som der gør for os, det blev slettet.

Hvorfor skal det absolut være så svært, og gøres til så stort et tabu, når det aldrig har været et problem før, at man kan se kvindelige brystvorter?

Alt i alt synes jeg bare, at der burde være en hvis form for ligestilling på lige præcis dette område. Og tror I mig ikke, så se bare dette opslag: #freethenipple – tag jer sammen, Instagram!

Follow my blog with Bloglovin

2 thoughts on “#freethenipple

Leave a Reply

