Uddannelse

Nu er det vist ikke længere en hemmelighed, at jeg er rød helt ind til hjertet, og derfor vidste jeg også, hvilke konsekvenser det ville få, da vi i juni fik en blå regering. Og nu kommer disse konsekvenser virkelig også til syne.

Regeringen vil spare lidt. Så vil de spare en smule mere. Og når nu de er igang, så kan de vel ligeså godt spare lidt ekstra. Det har så resulteret i, at det vil komme til at gå ud over de i forvejen udsatte danskere, det vil gå ud over forskning, den kollektrive trafik og så vil det også gå rigtig hårdt udover Danmarks fremtid; nemlig os, de unge studerende. Det lyder ret vildt, ikk’? Her kan man se, hvilke områder regeringen ellers vil spare på.

Hvad sker der lige?

I dag delte mange af mine venner så denne artikel, der omhandler regeringens spareplaner. De var oprørte over, hvordan regeringen kan vælge at tage penge fra uddannelsesområdet og bruge dem på politiet i stedet. Denne oprørthed kommer ærligt talt ikke bag på mig – overhovedet. Det var ikke fordi, jeg blev overrasket og chokeret, men hold op hvor blev jeg skuffet. Skuffet over at Danmark i juni valgte, at stemme som de gjorde. For nu er det pludselig ikke længere særlig sjovt.

Er det ikke regeringen og staten der gerne ser, at vi bliver tæsket igennem uddannelsessystemet hurtigst muligt? Er det ikke dem der ønsker sig en stærk og ambitiøs fremtidig generation? Så vidt jeg ved, så er det også dem der ønsker, at vi alle tager vores vidergående uddannelse direkte efter gymnasiet, og hvis ikke det kan lade sig gøre, så skal det gøres inden for de første to år. Men hey, kræver det så ikke også, at der er gode uddannelsesvilkår? Jeg har ikke synderligt meget lyst til at sidde i en klasse med 35 andre elever, kun kunne vælge imellem tre valgfag, fordi alle de små(inklusive det jeg har nu, nemlig filosofi) er blevet nedlagt, og lærere der er pressede, fordi de hver især skal undervise hele årgange i flere forskellige fag, fordi der simpelthen ikke var penge nok til undervisere.

Tilbage i 2011-2012 blev den daværende regering(S-R-SF) enige om et fleksibelt klasseloft på 28. Det var da fedt, så havde lærerne tid til at tage sig ordentligt af eleverne, og der var ikke så mange der ville kunne gemme sig bagerst i klassen og sakke bagud. Men 35 elever i en klasse, det er godt nok mange. Vi er 23 elever i min gymnasieklasse lige nu, og her er der ingen elever der kan gemme sig væk og blive glemt i mylderet. Hvordan skulle unge kunne blive bedre og få bedre uddannelser, når der vil blive sparet på disse krav?

Det er ikke kun os der er sure

Så vidt jeg er orienteret, så er det ikke kun eleverne der er sure over disse besparelserne; lærerne er mindst ligeså frustrerede, der vil nemlig blive fyret en del af dem – no wonder, når der skal ske besparelser på 2% årligt over de næste fire år. Det er alligevel 8,7 milliarder kroner, regeringen har intentioner om at spare på uddannelsområdet.

Jeg kan slet ikke forstå, hvordan regeringen ikke kan se, at det er en utrolig dårlig idé, og at det vil forringe uddannelskvaliteten dramatisk. Og det gør mig ikke bedre tilpas, når jeg hører, at de vil bruge pengene på politiet. Selvfølgelig forstår jeg, at hvis man skal have penge til ét område, så må man tage fra et andet. Men det her er simpelthen det forkerte sted at tage penge fra. Og nej, jeg kan ikke komme med noget bedre forslag, men helt ærligt, så tror jeg, at de fleste er enige i, at det regeringen har gang i, er dybt kritisabelt. Hvor er logikken blevet af, når man tager fra fremtiden, og investerer i det der snart er fortiden? Forstå mig ret; selvfølgelig vil der altid være brug for politiet, men i og med at de sparer på uddannelsesområdet, så sparer de også på uddannelsen af de kommenede generationer af politibetjente.

Politiets rolle i dette virvar

Mange af de opgaver politiet varetager lige nu, er faktisk opgaver der ville kunne varetages af andre faggrupper. Alt det kontorarbejde politiet laver, hvor de skal skrive rapporter og jeg ved ikke hvad, ville sagtens kunne gøres af helt almindelige kontorarbejdere. De politimænd der står foran alle de jødiske institutioner 24 timer i døgnet, og har gjort det siden februar, de ville sagtens kunne blive erstattet af alle mulige andre vagter; og helt ærligt, så er det en super uholdbar situation, at vi har politifolk stående døgnet rundt for at sikre, at der ikke vil komme terror rettet mod jøderne fremadrettet – det er en mærkelig fordeling af resourcer. De politibetjente der kører rundt og holder øje med folk der snakker i mobiltelefoner, folk der kører uden seler og de betjente, der laver fartkontrol, ville også godt kunne overgive deres opgaver til andre faggrupper. Selvfølgelig skulle alle de faggrupper, der kunne overtage disse roller, uddannes en smule anderledes, men så er det vist heller ikke værre.

Jeg fortstår selvfølgelig godt, at politiet ikke vil af med deres mange opgaver, men når der skal spares så mange penge på et område, der berører fremtiden så meget, som uddannelsesområdet nu engang gør, så burde man også kunne se, at det er virkelig ignorant at insistere på, at disse roller fortsat skal varetages af politiet. Politiet har lige nu så mange overarbejdstimer,at 1000 betjente ville kunne holde ferie i et helt år – er det så ikke på tide, at dette bliver taget seriøst, og at de besparelser på uddannelse bliver droppet, og at man istedet for kigger på politiets tusindvis af roller lige nu?

Et sidste råd

Bare lige for at give regeringen en god idé; dagligt kører der patruljevogne rundt omkring Christiania, og dermed bliver der også brugt utrolig mange resourcer på at opsnappe folk, der har købt lidt hash til en selv og vennerne. Hvis nu man valgte, at legalisere hashen, så ville man for det første kunne spare utroligt mange betjente, og samtidig ville staten kunne tjene godt, komme kriminaliteten til livs og holde styr på borgernes hashforbrug. Men det er selvfølgelig en helt anden samfundsdiskussion.

Jeg er i hvert fald utrolig glad for, at jeg når at blive færdig med min ungdomsuddannelse før disse besparinger lader sig mærke. Så bliver det næste problem bare, at disse besparelser på 2% også rammer de vidergående uddannelser. Så man må da bare håbe på, at regeringen vil komme til fornuft.

Follow my blog with Bloglovin

Leave a Reply

