Menstruationskop

Første gang jeg hørte om en såkaldt m-kop var i 1.g. “Føj for satan, det lyder mærkeligt!” Jeg må indrømme, at det var min første tanke. Mine veninder og jeg grinte utrolig meget af det og jokede med, at vi ville give hinanden sådan en i diverse gaver.

Men okay, nu er det alligevel et par år siden, og jeg er blevet ældre og visere. Bind er klamt, tamponer kan man dø af, og hvad er der så tilbage? Not so much, right? Jeg snakkede med nogle af mine veninder om, hvad de tænkte om sådan en kop, for min svigerinde havde klart anbefalet mig en. Altså man sparer vildt mange penge, det er superhygiejnisk og så er den praktisk. Men jeg skulle da lige høre, om jeg kendte andre, der havde samme oplevelser.

Hvad mine veninder tænkte

Det var så en blandet oplevelse jeg fik ud af det. Den ene halvdel synes, at det var utrolig ulækkert, og tanken om at have sådan en kop oppe i sig fyldt med blod, gjorde dem en smule utilpas, mens den anden halvdel af mine veninder synes, at idéen var supergod, men de havde svært ved at få sig selv til at købe en og bruge den – det er trods alt noget ‘nyt’ og ukendt, og for nogle grænseoverskridende. Men helt ærligt, man kan dø af tamponer, og det er der bare ikke mange der tror på. Ja, jeg ved, at det sker sjældent, men det ændrer ikke på det faktum, at det faktisk sker, og det vil jeg altså ikke risikere.

Jeg tror, at det der afskrækker piger fra at bruge sådan en kop er, at den er stor. Eller det vil sige større end en tampon. Og så skal man have den ud igen, og man skal røre ved den. Og så lyder det også bare lidt klamt, at man har en kop fyldt med blod. Men er det egentligt ikke ligeså ulækkert, at have et stykke vat fyldt med blod? Det er faktsik først nu, at jeg selv er begyndt at tænke sådan. For er vi ikke alle lidt skeptiske overfor ting, vi ikke kender?

Er det så godt eller dårligt?

Men helt ærligt, så er der faktisk kun gode ting ved det; det er hygiejnisk, det er billigt og det er bedre for miljøet, at du kan have den samme kop i hvad? 30 år. Og efter jeg havde forklaret disse ting til mine kritiske veninder, så åbnede de også en del op, og gav mig ret i, at det faktisk er smart. Men det ændrede ikke på, at de aldrig selv kunne finde på at bruge en. Altså come on, hvad er der så galt med det? Jeg tror muligvis, at der er mange, der går med frygten om, at det er ubehageligt at have noget så stort siddende oppe i sig i så lang tid af gangen.

Og der er virkelig folk, der er kritiske overfor disse kopper. Endda så kritiske, at de har lavet en Facebook-gruppe med navnet “Nej tak til menstruationskoppen” efterfulgt af utallige udråbstegn. Godt nok har gruppen kun 166 medlemmer, men stadig – hvorfor er det så slemt, at der ligefrem skal laves en hadegruppe? Ved de kvinder overhovedet, hvilke fordele der er ved koppen fremfor diverse andre metoder man kan bruge? Jeg tvivler stærkt, og det der gør hele sceneriet en smule tragikomisk er, at halvdelen af medlemmerne i denne gruppe er mænd – for de ved jo så meget om kvinders cyklus og behov. Jeg tror, at de fleste mænd er bedøvende ligeglade med, om deres kæreste bruger en m-kop, bind eller tamponer, så længe hun er glad og tilfreds.

Er man en hippie?

Der er mange, der mener at det er lidt en ‘flipper’-ting at bruge en m-kop. Hvorfor ikke bare holde sig til de gode gamle metoder? Ja, hvorfor skulle man dog gøre det, når der er kommet noget bedre og mere brugbart på banen? Behøver vi virkelig hænge fast i fortidens påfund, når vi lever i et samfund der udvikler sig med lynets hastighed? Og hvorfor skal man absolut sætte folk i bås på den måde? Jeg ved godt, at det er sådan mennesket er lavet – vi har brug for at sætte folk i bås, for at vi kan forstå, hvorfor de gør som de gør, eller hvorfor de ser ud som de ser ud. Jeg er ofte blevet kaldt flipper og hippie, fordi jeg ikke følger strømmen. Men hvorfor ikke bare kalde mig for den jeg er? Hvorfor skal kvinder der bruger m-koppen, og måske er lidt ‘vovede’ på den facon, sættes i en og samme bås. Det kan være alle slags kvinder i alle slags aldre der bruger sådan en kop, og hvorfor skulle de lade være, når der ikke er andet end fordele ved det?

What to do?

Hvad skal man så gøre, for at få bredt sådan et budskab? Det er svært at svare på, specielt når en kvindes cyklus stadig er lidt tabubelagt i det offentlige rum, og det endda på trods af, at det er en naturlig ting vi ikke lige kan slippe af med. Så hvorfor skal vi viske omkring vores menstruation, og låne bind af hinanden som var det sorte penge der skiftede hænder for 30 gram kokain? Det er jo heller ikke fordi man skal pine sig selv halvt ihjel, for at indsætte en kop der er ethundrede centimenter lang og halvtreds centimeter i diameter. Altså hvad tror folk? Det er af bøjeligt materiale, og der er flere forskellige størrelser. Der var jo heller ingen af os der startede med tamponer i størrelsen super+, og hvem synes, at det var superfedt at sætte en tampon i allerførste gang? Det var vist de færreste.

For at det kan gøres lettere at blive oplyst om de forskellige valg der er indenfor sådanne produkter, så skal der ske en ændring i omtalen af kvinders anatomi og cyklus. Det skal gøres lettere og mere behageligt at snakke om sådanne ting, og det kan kun ske, ved at man selv italesætter emnet og fralægger sig dette tabu. Jeg holder mig i hvert fald ikke tilbage, når jeg har fundet noget, der faktisk er genialt.

Er I friske på at prøve en m-kop? Hvad stopper jer?

Follow my blog with Bloglovin

2 thoughts on “Menstruationskoppen – gal eller genial?

  1. Har brugt en Organicup i 3 “perioder” nu og jeg er omvendt, jeg går aldrig tilbage til de gamle metoder igen. Fakta om mig: 44 år, 1 barn (taget ved kejsersnit), bruger spiral.
    Plusser
    -Holder tæt LANG tid ad gangen
    -Billigt (under 200,- – holder i 10 år)
    -God indsigt i den egentlige mængde af menses
    -Lugter mindre
    -Udtørrer ikke slimhinder mv
    -Man har den bare = skal ikke ud og skaffe noget op til menses
    Minuser
    -Man skal lige lære hvordan man bedst sætter den rigtigt, 1. periode blev den hevet ind og ud en del gange før jeg fandt teknikken
    – Man kan komme til at sætte den forkert, det er sket for mig én gang per periode, men man kan faktisk mærke ret hurtigt at den ikke er helt på plads.. og få det rettet.
    -Man skal have fingrene op…og man får blod på dem
    -Man skal tømme og vaske koppen

    Min frygt før jeg startede var at det var besværligt at man altid skulle have en vask i nærheden når man skulle “skifte”.. nu “tømme”. Men der fandt jeg hurtigt ud af at når det skal ske så sjældent (ca 3 gange i døgnet) kan man helt strategisk vælge hvornår man VIL gøre det.. altså hvilket WC/badeværelse man vælger at gøre det på… Hvis stedet ikke er godt nok, kan man bare gøre det ved næste WC-besøg.
    Man står sådan set aldrig i en “nød-situation”.. Jeg tømmer inden sengetid og om morgenen… så er det én gang i løbet af dagen jeg skal finde det rette sted …

    Håber det kan give nogen mod på at prøve 🙂 Jeg er i hvert fald super tilfreds

    Like

    1. Hej Signe,
      Jeg har selv en, og ligesom dig så er jeg ubeskriveligt glad for min m-kop! Det var lidt omstændigt og en smule grænseoverskridende til at starte med, men efterfølgende har jeg ikke fortrudt et eneste sekund.
      Men det er godt at høre, at der er nogle, der har fået øjnene op for den smarte kop! 🙂

      -Thit

      Like

Leave a Reply

