Facebook

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi lever i en tid, hvor sociale medier fylder mere og mere, og et af de mest udbredte medier med 3,4 millioner danske brugere er Facebook. Men denne voksende brug har også medført en drastisk ændring i, hvad folk interesserer sig for, og hvordan de vælger at prioritere.

Den generation som jeg vil kalde for ‘generation Facebook’ er formodentligt min generation og de kommende. Jeg har personligt selv haft Facebook siden 2008, det vil sige i 7 år og dermed siden jeg var 12 år. Når jeg tænker tilbage, så var det godt nok også tidligt. Jeg havde mine søstre at skrive med, og ellers spillede jeg diverse spil.

Efterhånden som vi blev ældre, og brugen af Arto blev mindre, så fik flere og flere Facebook, og der skete mere og mere på det sociale medie. Når jeg kigger min Facebook-startside igennem, så er den fyldt med kattevideoer, memes og ligegyldige statusopdateringer. Faktisk er der umenneskeligt meget ubrugeligt information og tidsfordriv derinde. Hvor mange tænker tilbage på den sidste time de har brugt på Facebook og tænker “Wauw, jeg lærte virkelig meget”? Det er vist de færreste. Jeg selv tænker det i hvert fald ikke.

Et stort tidsspild

Jeg indrømmer gerne, at jeg selv spilder alt for meget tid på Facebook, hvor jeg kigger på videoer af mad, folk der slår sig, grimme billeder af mine veninder, og bruger til på bare at kigge på en masse folk, jeg hverken kender og nok heller aldrig kommer til at kende. Det er et tidsfordriv, men faktisk totalt ligegyldigt og fordummende. Tænk hvor mange bøger eller aviser vi ville kunne læse i den tid, vi bruger på de sociale medier. Tænk hvor mange timer vi ville kunne gå ture, eller hvor meget vi ville kunne være sammen med hinanden. Det er lidt skræmmende at tænke på faktisk.

Men med alderen er det gået op for mig, at der med ‘generation Facebook’ også har medfulgt noget andet. Nemlig en forskruet tidsprioritering og ligegyldige interesser.

Hvad folk interesserer sig for

Når jeg kigger på, hvilke blogs der er på siden Bloggers Delight, så er der en klar overvægt af mode- og madblogs. Sider hvor man kan følge ‘spændende’ menneskers liv. Man kan følge deres tøjstil, og hvor mange penge de bruger på det. Man kan følge folks ekstravagante livsstil, eller man kan følge folk der lever og ånder for sundhed. Men hvor er de samfundskritiske blogs der sætter spørgsmålstegn ved ting. Hvor er de blogs der tager emner op, der skaber en dybere debat end hvorvidt Justin Bieber er bedre end One Direction, eller Stella McCartney er et bedre mærke en Balenciaga. Hvor herre bevares, hvor er det ligemeget.

Siden hvornår er folk blevet mere ligeglad med, hvordan det står til rundt omkring i verden, og endda i vores eget land, og istedet blevet mere interesseret i, hvor meget en tilfældig pige bruger på ligegyldige ting.

Mit tidligere ‘jeg’

Jeg har selv tidligere haft en blog, hvor jeg skrev om hvilket musik jeg lyttede til. Jeg skrev om mit kærlighedsliv, og jeg skrev en update, hver gang jeg havde købt et nyt stykke tøj. Forskellen på min daværende blog til de andre ‘modeblogs’ var, at min musiksmag indbefattede rock og elektronisk musik, mit kærlighedsliv var ikke-eksisterende, og mit tøj var fra genbrug. Måske vil bloggen defineres som en mindre fiasko, når jeg tænker tilbage på det.

Jeg skrev om mit eget liv, for jeg havde jo åbenbart så meget indhold i mit liv, at det skulle deles med resten af verden. Men nu når jeg tænker mig om, så kan jeg faktisk ikke være mere ligeglad med, hvordan andre folk vælger at bruge deres tid og liv. Jeg vil hellere læse en blog, der faktisk tager aktuelle emner op, eller der er med til at sætte nogle spændene tanker igang i mit hoved.

En skæv tidsprioritering

Sammen med dette skift indenfor interesser er der også opstået en skæv tidsprioritering. Fremfor at lave lektier eller afleveringer vælger folk at spille LOL. De vælger at se Netflix eller læse på deres yndlingsblog. Derfor bliver skole ofte for mange unge nedprioriteret. Og i min klasse er det en seværdighed, hvis hele klassen(eller bare 75%) får afleveret deres afleveringer til tiden.

Jeg selv skubber ofte mine afleveringer til sidste øjeblik, men det kan tælles på én hånd, hvor mange gange jeg har afleveret en aflevering for sent, og så er det fordi der har været en reel undskyldning. Derfor kan det gøre mig frustreret, når de samme folk gang på gang bevidst afleverer for sent, fordi de ved, at det ingen konsekvenser vil have. De ved, at den alligevel bliver rettet, og læreren gør ikke andet ved det, end at sige “Hey, hey. Du er lidt sent på den”. For fanden hvor er konsekvenserne blevet af?

Den manglende motivation

Jeg mister helt ærligt motivationen for at gøre en ekstra indsat og kæmpe lidt ekstra, for at nå at aflevere til tiden, når jeg ved, at der sidder de samme fire personer der gang på gang bevidst vælger at aflevere, når de selv lige føler, at de har tid og lyst. En deadline er i mine øjne en deadline, og overholder man den ikke, så er det virkelig ens egen skyld, og så burde dette have konsekvenser. Så burde afleveringen ikke blive rettet, og dette burde tages i betragtning i karaktergivningen.

Vi går jo for søren i gymnasiet. Vi skal snart på universitet. Vi er på grænsen til at være voksne, og burde voksne ikke vide, hvordan man skal prioritere sin tid bare nogenlunde, og hvad en deadline betyder? Det er blevet så let at sløse sig igennem skolen. Det er blevet så let at sidde bagerst i klassen og slappe af. Det er blevet for let, at være lidt ligeglad med det hele, og bare satse på at bestå. Motivationen er totalt forsvundet, og i bund og grund bunder dette i selve skolen. Der er overhovedet ingen konsekvenser for noget overhovedet. Og det gør mig en smule deprimeret at se, for jeg mister selv lige så langsomt motivationen, når jeg ser folk være så ligeglade med, hvad der faktisk burde komme i første række.

Jeg vil stadig gøre mit for at aflevere til tiden, men dette ændrer ikke på, at jeg føler, at læreren tager dette forgivet.

Follow my blog with Bloglovin

One thought on “Generation Facebook

  1. Jeg har slettet min facebook app og ikke savnet den et sekund. Faktisk giver det en følelse af frihed, at man ikke lige skal tjekke FB 15 gange i løbet af dagen.

    Like

Leave a Reply

