Traditioner

Vi har jul. Og vi har påske. Sank Hans har vi også. Vi har nytår. Så har vi Pinse. Grundlovsdag skal vi ikke glemme. Og vi har jo også Kristihimmelfarts dag. Ja, jeg kunne blive ved. Og så har vi også alle de amerikanske traditioner og højtider, der begynder at finde vej til lille Danmark. Men helt ærligt, hvad skal vi bruge dem til?

Nu skal der ikke være nogen tvivl på nogen måde overhovedet om, at jeg elsker vores højtider. Og ja, jeg indrømmer gerne, at det måske er en smule hyklerisk; for jeg ved ikke, hvorfor vi har halvdelen af dem. Ja, jeg ved godt, at stort set alle vores helligdage har noget med kristendommen at gøre, og som udmeldt af Folkekirken føler jeg mig som en afsindigt stor hykler. For selvfølgelig vil jeg stadig gerne have fri fra skole på disse dage, men det siger mig ikke så meget, hvorfor vi fejrer den ene eller anden helligdag.

Men jeg kan godt blive lidt træt og ør i mit lille hoved, når vi begynder at importere den ene tradition efter den anden. I Danmark fejrer vi Mortens Aften den 10. november, jul den 24. december og stort set alle andre helligdage og højtider i løbet af det første halve år. Fastelavn i februar er en af de højtider, hvis man kan kalde det det. Men elsker vi virkelig at klæde os ud så meget, at vi har brug for endnu en dag, hvor vi kan klæde os ud uden at se lidt åndssvage ud?

Halloween

Vi har allesammen set de der teenage-film, hvor de fejrer Halloween og kan tillade sig at klæde sig ud i først ganske lidt tøj og baseballspillere. Vi har set hvordan gader og huse er pyntet fra jord til tag, og hvordan hvert enkelt barn går fra dør til dør for at samle slik. Det der med at klæde sig ud iført ganske lidt tøj, det er som om mange teenagere har taget det til sig hver eneste fredag. Det med at pynte husene fra ende til anden er der nogle der udlever i fulde drag til jul. Og det der med at samle slik ved alle husene, det er i hvert fald noget jeg har gjort til nytår siden jeg var helt lille. Så jeg kan virkelig ikke se, hvad vi skal bruge Halloween til, da det jo faktisk bare er Amerikas svar på Fastelavn.

Valentinsdag

Så har vi Valentinsdag. En dag man enten kan fejre i fulde drag, fordi man har fundet sit livs kærlighed, eller i hvert fald noget der minder om det. Eller også kan man sidde alene og græde ned i sin Ben and Jerrys is. Sådan er det i hvert fald i diverse amerikanske film. Og helt ærligt, så synes jeg ikke, at det ser særligt flatterende ud, at tvære sin kærlighed rundt i ansigtet på dem, der måske bare er mindre heldige på det område. Og så er butikkerne fyldt med hjerter og chokolade; som om vi ikke lever usundt nok i forvejen. Er det ikke nok, at butikkerne er fyldt med juleslik og julepynt fra oktober til december, og straks derefter bliver fyldt med diverse påskeudstyr? Hvorfor kan dem der har fundet kærlighed ikke bare fejre det hver dag? Hvorfor skal der ABSOLUT være en dag, hvor alle singlerne føler sig ekstra meget single, og alle i et parforhold kan føle sig ekstra optagede? Man burde værdsætte sin elskede hver eneste dag, fremfor at bruge en ynkelig undskyldning som Valtentinsdag.

Skt. Patricks Dag

Der er også flere og flere der er begyndt at fejre Skt. Patricks Day; selv nogle af mine venner og bekendte bruger denne undskyldning, for at kunne drikke alle de øl maven nu kan rumme. Dette er jo oprindeligt en tradition fra Irland nemlig deres nationaldag. Men nu når det er Irlands nationaldag, hvorfor skal vi så fejre den? Kan vi ikke bare nøjes med den 5. juni der er grundlovsdag, og lidt Danmarks svar på en sådan dag? Jeg kan godt se, hvor megafedt det er, at tage en rød paryk på, klæde sig i grønt fra top til tå imens man drikker ethundrede øl – bemærk: ironi forekommer. Men skal vi ikke bare lade irerne have deres nationaldag i fred og ro, istedet for at hver enkelt bar og pub skal køre ‘Skt. Patricks Day’-tema, bare for at få lidt ekstra i kassen. Hvis du er irrer, så no problem. Men hvis du er standard leverpåstejsfarvet dansker, hvad er dit argument så?

Black Friday

Og så er der det sidste nye tiltag. Et tiltag der kom til Danmark sidste år. Nemlig Black Friday. Når jeg zapper igennem fjernsynet en aften som denne, så støder jeg simpelthen ind i den ene ‘Black Friday’-reklame efter den anden. Jysk afholder det, Matas afholder det, diverse hjemmesider afholder det endda nogle gange i en hel uge, ja selv nogle byggefirmaer afholder det. Ingen tvivl om at man skulle være et skarn, hvis ikke man elsker gode tilbud og har intentioner om at benytte sig af disse. Men det er ærligt tal nok ikke andet end en god forretning for butikkerne, og du køber med garanti også tyve gange så meget, som du ellers havde gjort. Er det ikke bare lidt som et landsdækkende Open By Night bare i sort?

Nytår

Vi har også nytår. Det er en ældgammel tradition, og derfor ligger den også danskerne så nært, mig selv måske til tider undtaget. Jeg tvivler derfor på, at det er en tradition vi kommer af med foreløbigt. Men en ting der godt kan irritere mig med nytår er det, at man absolut skal have den fedeste fest; for det er jo årets første, men også årets sidste. Man skal opleve så meget vildt og bare skeje helt ud. Men det bliver bare aldrig helt så fedt, som man faktisk går og håber på. Selvfølgelig er det afsindigt hyggeligt, at hoppe ind i det nye år med alle ens venner, og al fyrværkeriet er også utrolig smukt, selvom gaderne dagen efter ligner noget der er løgn.

Thanksgiving

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad den næste store tradition så bliver. Der er allerede nogle familier der er begyndt at fejre Thanksgiving. Hele idéen bag er fantastisk; fire dage hvor man takker hinanden blandt gode venner og tæt familie. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at folk lidt bruger denne undskyldning for at få lækker mad og måske fri fra arbejde og skole. Men hey, det med maden gør vi allerede til Mortens Aften, skulle jeg mene. Og igen; man burde takke hinanden hver eneste dag fremfor en specifik dag, så man kan gå resten af året med god samvittighed.

Jul og alt det andet

Måske begynder folk også at fejre jul den 25. december om morgenen, istedet for at spise god mad og danse om træet den 24. december om aftenen, for derefter at pakke gaver op og hygge så længe man kan. Jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke kan finde på vores egne traditioner, og hvorfor vi har sådan et absolut behov for, at kopiere alt hvad USA og resten af udlandet gør. Selvfølgelig er et multikulturelt land skønt, men så skal det være på den rigtige måde og med de rigtige intentioner. Det skal ikke være bare fordi man har set en fed film med seje højtider, at man tænker “Hey, det vil jeg sguda også fejre”.

Hjemme hos mig har vi aldrig fejret Mortens Aften, vi er aldrig gået i kirke til Påske eller Pinse, og vi har aldrig fået læst højt af Biblen; eller det har jeg i hvert fald ikke. Jeg klarer mig fint med de traditioner jeg har, og jeg har virkelig ikke brug for flere, medmindre det er nogle der har en rigtig grund. Tænk hvis vi skulle importere alle højtider og traditioner fra hvert enkelt land. Puha, hver dag ville jo til slut være en tradition eller højtid.

Follow my blog with Bloglovin

One thought on “Hvad skal vi bruge alle de traditioner til?

Leave a Reply

