Indtil for ganske få år siden tilbragte jeg min nytårsaften sammen med min familie. Dette foregik med mad, krudt og hygge. Efterhånden som jeg er blevet ældre er der kommer flere venner ind over denne begivenhed samtidig med, at den festlige del begyndte at fylde mere. Men.. Er nytår nu virkelig også så festlig?

Det er svært for mig at tale på andres vegne end mig selv. Men jeg kommer nu engang fra en lille flække langt nede ved grænsen, og det er ikke just fordi her sker de vildeste ting og sager. Derfor er nytår den helt store begivenhed. Men hold op hvor irriterer denne dag mig.

Det kan godt bli’ vildere!

Man skal absolut have den fedeste fest, opleve det vildeste overhovedet, og have de ondeste tømmermænd dagen efter. Men hvornår er nytår virkelig så fedt, som man går og håber og forstiller sig? Jeg har i hvert fald aldrig oplevet det.

Allerede i januar begynder nogle folk at planlægge årets nytår. Men hvorfor er det, at denne fest absolut skal være så meget federe end alle andre? Det eneste der sker er, at vi skifter fra det ene år til det andet, og ellers begynder året blot forfra.

“Nyt år – ny mig!”

..næppe. Hvad er det, der skal kunne ændre sig fra den ene dag til den anden? Og hvorfor sætter folk nytårsfortsæt? Hvis man har besluttet sig for at tabe sig, hvorfor så ikke bare begynde i det øjeblik, man har taget beslutningen. Det er da totalt hul i hovedet at skubbe ens mål og ambitioner, bare så man har lidt ekstra tid til at synde i. Det er jo ikke fordi der åbner sig et nyt kapitel hver gang der kommer et årsskifte.

Nytårsfortsæt er simpelthen noget der kan gøre mig syg i hovedet. De første to uger går man i fitness dagligt, man sparer hvor der kan spares og slik bliver lagt på hylden. Men for de fleste var det så det. Hvorfor absolut sætte sig nogle fortsæt? Hvorfor ikke bare gradvist ændre ens livsstil, så man efterhånden bliver den man ønsker. Der er jo ingen mennesler, der fra den ene dag til den anden kan ændre hele deres liv.

Irritationsmomentet

Her i min lille flække er det også umenneskeligt svært at gøre aftenen til den store begivenhed, det nu engang skal være. Det er fuldstændig bare ligesom en helt almindelig bytur. Den eneste forskel er, at man skal stå i kø til diverse klubber i, gud hjælp mig, jeg ved ikke hvor lang tid. Og det må jeg ærligt erkende, at jeg simpelthen ikke orker. Man står i køen hvor folk skubber, og efterhånden som man har stået der længe nok, så sniger irritationen sig op i en. Og før man ved af det, så står man pilædru blandt alt for mange fulde mennesker, hvor man knap kan bevæge sig, og er tæt på at besvime af iltmangel.

Nu ved jeg selvfølelig ikke, hvordan nytår foregår så mange andre steder. Men de sidste par års hårde erfaring har været, at nytår bare på ingen måde er mig. Det er præcis ligesom alle de andre ‘store’ dage hvor man skal gå i byen som J-dag og den 25. december. Gang på gang er disse begivenheder skuffende, fordi der er så mange mennesker i byen, at det sjove simpelthen går af de ellers så festlige begivenheder.

Uhæmmet pengebrug

Det bedste ved nytår er fyrværkeriet. Men igen her er der en utrolig mærkelig tradition, som jeg ikke helt forstår. Hvorfor er der nogle folk, der gider bruge flere tusinde kroner på noget der varer i 10 sekunder? Ja, jeg har da selv i mine unge dage købt heksehyl og knaldperler, men lad mig indrømme; det var udelukkende for at hverve slik. Jeg synes, at det er skræmmende, hvordan nogle folk enten har for mange penge, eller bare bruger de penge de har på en helt forrykt måde. Men denne syge brug af penge har jeg tidligere skrevet et indlæg om, så det skal vi ikke snakke om nu.

Jeg gider simpelthen ikke sættes næsen op efter at have den vildeste fest egentligt helt uden grund, for bare at vågne op dagen efter totalt skuffet med en unødig hovedpine. 

Leave a Reply

