Overgreb.jpg

Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at der natten til 2016 foregik nogle seksuelle overgreb i Köln. Og denne situation har fået mig til at gå i tænkeboksen.

Senere er det kommet frem, at noget lignende er sket i Hamborg og i Finland også. Disse overgreb drejede sig om antastelser, tyverier, seksuelle overgreb og i værste tilfælde voldtægt. Over 1.000 kvinder har oplevet sådanne overgreb blot i Köln udelukkende natten til 1. januar. En ting alle disse overgreb har haft tilfælles er det faktum, at de er blevet udført af mænd med arabisk eller afrikansk udseende.

Sexkrænkeren på Nørrebro

I 2015 blev der bragt en historie om en sexkrænker på Nørrebro i København. Allerede der blev jeg en smule utryg, da jeg jo med sikkerhed ved, at jeg selv til sommer flytter til Nørrebro. Denne krænker var en mand med nordafrikansk baggrund. Hvorfor han gjorde det, det er jeg på ingen måde klar over.

Nu er det ikke fordi jeg vil forbinde disse to historier med hinanden på nogen måde overhovedet. Jeg vil bare komme frem med det faktum, at jeg synes, at det er skræmmende, hvordan nogle mænd kan tro, at det er okay, at antaste kvinder på en så seksuel og grænseoverskridende måde. Men det har jeg jo før skrevet et indlæg om.

Stop med at generalisere

Det der er mere specifikt i denne situation er det faktum, at alle disse krænkere fra den seneste tid har været med anden etnisk baggrund. Jeg vil så gerne med hele mit hjerte være åben overfor alle de flygtninge der kommer til Danmark i denne tid; for de flygter jo helt klart af en grund, og derfor nytter det ikke noget, at de kommer til et land, hvor de ikke føler sig velkomne. Hvis dette er tilfældet, mister de fuldstændig lysten til at integrere sig, og dette ville medføre en masse uroligheder og en segregering.

Derfor er det så synd og fuldstændig uretfærdigt, at der er en flok unge mænd med anden etnisk baggrund, der kan ødelægge det for så mange andre, når de foretager sådanne handlinger. Og jeg indrømmer gerne, at medierne er med til at fremme dette negative syn. Men disse nyheder bliver det utrolig svært, at forblive fordomsfri og lade være med at generalisere. Jeg gør mit; jeg er med i Ungdommens Røde Kors hvor jeg om tirsdagen er nede og besøge flygtningene på sprogskolen. Men når jeg så hører min familie og mine venner stryge alle flygtninge og indvandrer over samme kam, så kan jeg ikke lade være med at forstå dem en lille smule.

Efter min mening er det vigtigt, at man forsøger at forblive åbensindet og tænke på, hvordan man selv ville have det i en sådan situation.

Hvad er bagtanken?

Men nu tilbage til det, som mine tanker faktisk drejer sig om. Dette var noget, jeg snakkede med mine forældre om her til aften. Det er ikke til at sige, om denne ‘aktion’ i Köln og i de andre lande og byer har været fuldstændig gennemorganiseret, eller om det bare er en form for pres der har foregået. Men det er da en smule påfaldende, at der på en enkelt nat foregår så mange overgreb det præcis samme sted på præcis samme tid.

Kulturforskellen

Det er ikke nogen hemmelighed, at de i de mellemøstlige lande har en anden kultur end vi har i Danmark. Vi er i Danmark vant til, at vi kan sige og gøre stort set lige hvad vi har lyst til. Kvinder og mænd har næsten samme muligheder, kvinder kan klæde sig præcis som de vil, og der er ingen skam i at gå rundt alene som kvinde. Men denne sædvane er de formodentligt ikke vant til i de muslimske samfund.

Det kan ikke retfærdiggøres

Denne ‘aktion’ kan have til formål at ændre den norm omhandlende kvinders frihed. Og i dette tilfælde mere specifikt deres påklædnings-frihed. Jeg er typen, der går i byen i en lårkort nederdel og en udskæring ned til navlen(bemærk: overdrivelse forekommer). Dette er ikke på nogen som helst måde en indikation af, at jeg ønsker at blive voldtaget eller antastet på anden seksuel måde – OVERHOVEDET. Det er udelukkende fordi jeg selv synes, at det er flot. Og derfor kan jeg tænde fuldstændig af, når nogle folk siger “Hun bad selv om det med sin påklædning” eller hvis folk siger “Det var selvfølgelig forkert gjort af voldtægtsmanden, men…” I en sådan situation er der simpelthen intet “men”. Intet kan retfærdiggøre denne krænkelse.

Men når nu man i muslimske samfund ikke er vant til at se så letpåklædte kvinder, så kan jeg ikke lade være at tænke på, om denne ‘aktion’ havde til formål at ændre denne norm. Selv Kölns borgmester har nu været ude offentligt og sige, at kvinder den næste tid lige skal tænke over, hvad de ifører sig, og at det en god idé at holde sig en armslængde fra fremmede mænd.

Formålet må ikke opfyldes

Jeg ved selvfølgelig ikke, om dette har været bagtankerne bag overgrebene, men det er en helt klar mulighed, at de muslimske mænd har forsøgt at gøre disse overgreb så omfattende, at der blev nødt til at blive foretaget nogle drastiske ændringer, når det gælder kvinders påklædnings vaner. Og hvis dette har været formålet, så har de helt klart vundet, ved at en kvindelig borgmester udtaler sig sådan.

Jeg gider ikke lægge bås på mig selv, udelukkende fordi jeg er lidt for udfordrende i min påklædning efter nogle mænds mening. Jeg lever i Danmark i det 21. århundrede, og jeg ville mene, at vi er kommet så langt efterhånden, at ingen skal undertrykke andre kvinder og mig selv. Ingen skal diktere, hvordan jeg skal gå klædt og hvem jeg har lyst til at snakke med. Det er uhyggeligt, at kvinder endda bliver opfordret til at holde en armslængde til fremmede mænd.

Forekommer der dobbeltmoral?

En ting jeg så ikke helt forstår er det faktum, at efter terrorangrebet i Paris i november, der fik alle at vide, at man ikke skulle lade sig skræmme og lade hverdagen forløbe som altid. Man skulle gøre alt det man plejede at gøre; tage på arbejde, tage metroen og gå på café. I min optik er dette akkurat samme situation, bortset fra at opfordringerne er stikmodsatte. Hvor vi på det ene tidspunkt får at vide, at vi ikke skal vise frygt, for så vinder Daesh, får vi her at vide, at vi skal pakke os godt ind, for ellers kan det blive værst for os selv, grundet nogle mænd der finder vores påklædning upassende og en smule for udfordrende.

Med dette indlæg vil jeg også gerne understrege, at jeg på ingen måde generaliserer, og jeg vil på ingen måde udvikle en frygt for alle folk med anden etnisk baggrund. Jeg vil blot fremlægge det faktum, at det bliver over mit lig, at jeg pakker mig ind for at føje nogle personer jeg ikke engang kender og har et forhold til. Det er sådan samfundet er i Danmark, og det er noget man må acceptere, alt andet ville være et kæmpe skridt tilbage for kvindeligheden og ligestillingen.

Leave a Reply

