Svin1.png

Jeg er ikke muslim. Jeg er ikke troende på nogen måde. Jeg er ikke vegetar. Men jeg kan også godt undvære kød. Jeg kan ikke lide dyr. Men derfor synes jeg stadig, at de skal behandles ordentligt.

Hjemme ude på landet, der hvor jeg bor, der har vi sjældent fået traditionelt dansk mad. For mig er det noget særligt, når der står kartofler, brun sovs og flæskesteg på bordet. Så jeg har fået afrikansk mad, jeg har fået asiatisk mad, jeg er blevet stopfodret med grøntsager og altid fået at vide, at sund og varieret kost var noget af det vigtigste.

Krebinetter og karbonader

Da jeg så for første gang på min daværende efterskole smagte karbonader og koteletter, så var det ikke nogen god oplevelse. Faktisk ikke på nogen som helst måde. Siden dengang har jeg holdt mig langt væk fra sådanne kødklumper. Heldigvis var det ikke noget vi fik derhjemme, og det er det stadig den dag i dag ikke.

Det er ikke fordi jeg overhovedet ikke kan lide svinekød. Jeg kan godt lide flæskesteg, bacon og hamburgerryg kan jeg da også godt spise. Men når det kommer til svinekoteletter, hakket svinekød og ribben, så står jeg af. Jeg bryder mig på ingen måde om smagen. Og derfor ville jeg også blive utrolig ked af det, hvis jeg blev tvunget til at spise det.

Randers slipper ikke for det

Det bliver en realitet for børn i institutioner i Randers. Selvfølgelig forstår jeg, at dansk madkultur skal være en del af opvæksten og i nogle tilfælde integrationen. Men jeg forstår ikke, hvorfor der skal være tvungen svinekød på programmet. Hvorfor kan det ikke bare være op til hver enkelt institution om de vælger at servere svinekød eller oksekød. Og hvis der er frikadeller på programmet, hvorfor så ikke bare lave to slags frikadeller – kylling og svin.

Man kan få en god og nærende kost gennem mange andre retter der ikke nødvendigvis inkluderer svinekød; færre og færre etniske danskere spiser også svinekød. Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så stort et problem, at der er nogle institutioner der bevidst fravælger svinekød.

Den danske madkultur er på randen til at være ligegyldig

Det at varetage dansk madkultur betyder for mig ikke synderligt meget. Selvfølgelig skal flæskesteg med kartofler og brun sovs ikke gå i glemmebogen, men det er da meget vigtigere for børn og unge, at de lærer en multikulturel madlavning at kende. Danmark er ved at udvikle sig til et multikulturelt land, om man vil det eller ej. Og derfor er det ligeså vigtigt, at børnene lærer hvad en god og nærende falafel er, som at de lærer hvad en fed flæskesteg er.

Der er nye spilleregler

Selvfølgelig skal flygtningene og migranter følge reglerne og normerne i det land de vælger at flygte eller immigrere til. Der er ikke nogen grund til, at majoriteten begynder at følge minoriteten. Men derfor er der ingen grund til, at vi stædigt holder fast i vores traditioner, de fleste danskere privat alligevel fravælger. Der er ikke nogen grund til, at vi finder vores stædighed frem, og tvinger folk til at spise svinekød, når vi inden denne flygtningekrise aldrig nogensinde har skænket det en tanke.

One thought on “Jeg gider ikke spise svin

Leave a Reply

