fri udvikling

Med en studentereksamen i rækkevidde, kan jeg snart kalde mig selv for ‘samfundsfaglig student’. I og med at jeg er samfundsfaglig, så har jeg fået stoppet halsen fuld med teoretikere som Giddens og Honneth, og det senmoderne samfund er ikke til at komme udenom. Jeg må indrømme, at det hænger mig langt ud af halsen. Vi lever i det senmoderne samfund, vi har alverdens frie valg, og kan udvikle og skabe os selv som den kamæleon vi nu engang er.

I og med at jeg befinder mig i mit sidste halve år på gymnasiet, så skal jeg til at påbegynde min AT-skrivning – til dem af jer der ikke ved, hvad AT er, så er det en tværfaglig opgave, som ingen af lærerne er helt enige om, hvad egentligt skal indebære; det eneste alle ved med sikkerhed er, at det har noget med metoder at gøre.

I år er emnet ‘Grænser’. “Grænser.. hmm..” Jeg er ikke typen, der absolut har et ønske om at være original for enhver pris. Jeg gider ikke skrive om noget, der simpelthen ikke interesserer mig det fjerneste. Det er for mig meget mere spændende at skrive om emner, der omhandler mig selv og min generation. I min SRP skrev jeg om euforiserende stoffer, og i min AT bliver det om kropsudsmykning; hvilke begrænser der bliver sat for folk, der vælger at udsmykke dem selv.

Som ansat på McDonalds er der regler. Regler der skal følges, for ellers ender det med konsekvenser. Jeg har forskellige piercinger og tatoveringer. Førstnævnte er ikke synderligt populært på min arbejdsplads. Så det har jeg valgt at definere som en grænse, for min personlige selviscenesættelse og udvikling.

Det har fået mig til at tænke over, om den personlige frihed egentligt eksisterer i det omfang, vi hele tiden får at vide, at den gør? Kan vi virkelig gøre lige som det passer os indenfor lovens rammer, uden at det forhindrer os i at opnå vores drømme?

Jeg kan ikke blive gennemhullet og tusset fra top til tå, uden at det vil komme til at sætte en barriere for mine fremtidige jobmuligheder. Der er mange ting jeg ikke kan, uden at der vil blive sat en grænse, eller uden at der vil blive set skævt til mig. Jeg gør det selv, ser skævt til folk, det kan jeg ikke sige mig fri for. Men det at der stadig er nogle ting, der er uacceptable når det gælder individet, er med til at sætte en stopper for den personlige frihed.

I takt med mainstreamkulturen og pop-fænomenerne, så vil det sætte normen og være med til at opstille de grænser der er i samfundet. Det er de færreste der kan løsrive sig fra mainstreamkulturen og sige sig fri for at udvikle sig uden påvirkning af masserne. Der er nogle specielle rammer man skal passe ind i, og hvis man falder uden for disse rammer, så vil man falde uden for det hele.

Der er nogle folk der ikke lader sig påvirke af dette, og folk der ikke lader sig diktere af majoriteten. Men hvis ikke dette gælder alle folk, så kan den personlige frihed ikke eksistere. Hvis der altid vil blive sat normer op, så vil der altid blive sat en mur for den personlige frihed.

Når vi konstant får at vide, at vores fremtid bliver ødelagt, hvis vi tager stoffer, så vil man aldrig kunne få de eksperimenterende lyster ud af kroppen, som nogle har i sig. Hvis vi konstant får at vide, at man ikke må kysse med mere end tre personer hele sit liv, for så er man en slut, så får man aldrig udlevet sin ungdom og udforsket sin seksualitet. Hvis man konstant får at vide, at hvis man vælger at udsmykke sin krop, så vil det forfølge en resten af ens liv, og dette vil sætte grænser i alle livets aspekter, så får man måske aldrig gjort noget ved den lyst man har.

For at den personlige frihed kan eksistere, så skal alle mennesker accepteres af hinanden men også af samfundet. Der skal være plads til forskellighederne. Der skal være plads til, at man kan udforske og eksperimentere, for det er essentielt for individets frie udvikling.

Leave a Reply

