Kram

Jeg er fra det dystre Jylland. Hvis jeg skal sige det mere præcist, så har jeg indtil for ganske nyligt boet i byen Sæd nær den tyske grænse. Her siger vi “mojn” og et godt, fast håndtryk er altid værdsat og kærkomment. Jeg har heller intet imod at kramme min familie eller andre folk der står mig nært. Men nærkontakt har uden tvivl også sin grænse, spørger man mig.

De unge elsker at kramme

Jeg er medlem af et ungdomsparti. Et ungdomsparti hvor man typisk møder hinanden få gange i løbet af året, og hver gang der er nationale arrangementer møder man nye mennesker. For mig grænser det sig til det ekstreme, når man nærmest ikke har haft øjenkontakt med en person, før man skal kramme personen og derigennem hilser. Når et arrangement starter, så skal du rundt og kramme samtlige mennesker du nogensinde har udvekslet et ord med, også selvom det har været over et år siden, I sidst har udvekslet et ord. Ligeledes når du skal hjem, skal du hele runden rundt igen. Sågar nogle gange med folk du ikke har udvekslet et eneste ord med.

Klassikerne

Jeg forstår ikke, hvad der er i vejen med et godt håndtryk. Et nik med hovedet og et smil. En gestus med hånden og et “hej”. Hvorfor skal denne nærkontakt absolut optræde alle steder man færdes?

Mine behov

Jeg har ikke et behov for at kramme med alverdens forskellige mennesker. Jeg har et behov for at kramme med mine bedste venner og veninder, dem der kender mig ud og ind, og dem jeg kender ud og ind. Jeg har et behov for at kramme min kæreste eller andre der står mig nært på den måde. Og så har jeg et behov for at kramme min familie. Jeg har ikke brug for den konstante nærkontakt, der skabes gennem den ustyrlige krammekultur, der er opstået.

Jeg føler ikke andet end ubehag og utilpashed ved at kramme folk, jeg knap nok kender. Det føles så kunstigt og unormalt, og når den ene part har det på den måde, så smitter det af og hele situationen bliver ubehagelig og akavet. Så hvorfor vil man udsætte sig selv for det? Et godt fast håndtryk eller nik er noget jeg kan forholde mig til.

Københavner-fænomen

Nu er det ikke, fordi jeg vil lyde som en styg ærkejyde, men! Denne krammekultur er helt klart et storbysfænomen. Og mest af alt er det et fænomen fra det Sjællandske. Jeg kender kun ganske få personer i min omgangskreds fra Sønderjylland der nyder det, eller har det fint med at kramme folk, de kun kender ganske flygtigt. Hvis man træder ind i et rum, så giver man andre folk hånden eller udbryder et rungende “hej.

“Sov godt”-krammet

For nyligt var jeg i sommerhus med min kærestes familie. Det var med blandt andet også hans fætre og deres kærester. Sidst jeg havde set den ene af fætrene var for to år siden, men alligevel fik jeg en krammer. Af resten af slænget fik jeg et håndtryk og en hilsen. For mig var det dejligt afslappet og naturligt. Derimod om aftenen hvor vi begav os ud i de sene nattetimer og skulle til at gå i seng, så gik der simpelthen krammekultur for fulde udblæsninger i den. Alle krammede med alle samtidig med den konstante gentagelse af ordene “sov godt”.

Jeg har altid været vant til, at det er en fælles udmelding, når man går i seng, og så er der ikke meget mere i det. For selvom vi havde krammet godnat, så skulle vi alle samme vej igen ned til værelserne.

Hvor kommer det fra?

Jeg forstår ikke, ud af hvad denne krammekultur er kommet. Jeg forstår ikke, hvad der er galt i et solidt håndtryk eller blot et nik og smil. Ligeledes kan det skabe nogle utroligt akavede situationer, hvor man ikke helt ved, på hvilket stadie man er. Hvor godt skal man kende hinanden, før man har nået kramme-status? For mig er det alt for meget nærkontakt med folk, jeg ikke har brug for at dele min intimsfære med.

Men det er dejligt at se, at jeg ikke er den eneste, der har det en smule stramt med denne krammekultur; se med fra 10 minutter og 55 sekunder.

Leave a Reply

