skam

Har du aldrig hørt om ‘Skam’? Har du aldrig set ‘Skam’? Har du aldrig overvejet at se ‘Skam’? Eller følger du bare ikke med i, hvad der er ‘dritkul’ blandt de unge? Jeg troede ærligt talt bare, at det var en unødvendig hype der florerede omkring denne norske serie. Men efter et afsnit kunne jeg ikke stoppe igen. Før jeg fik set mig om, havde jeg set både sæson 1 og 2 på en enkelt weekend. Men hvad sker der lige for denne serie?

Ung med de unge

Jeg er en sucker for ungdomsserier. Jeg elsker ‘Girls, ‘Gossip Girl’ og ‘Awkward’. Men der har altid været et element, som jeg på ingen måde har kunnet forholde mig til. ‘Girls’ har nogle lidt for spacy typer, ‘Gossip Girl’-personerne har bare lidt for mange penge i en lidt for stor by, og ‘Awkward’ er simpelthen bare for ‘awkward’ til at kunne være sandt.

Kødder du med meg?

Så i løbet af sommeren fandt den norske serie ‘Skam’ vejen til Danmark. Og jeg ved ikke, hvordan producenterne bag serien har formået det, men efter min mening har de indkapslet meget af ungdommen til nærmest perfektion. Jeg kan totalt sætte mig ind i Evas tankegang og sorger i sæson 1, og jeg forstår fuldt ud Nooras fortvivlelse og frustrationer i sæson 2. Det eneste jeg knap så godt kan forstå er det norske. Dog har jeg lært ord og sætninger som som ‘dritkul’, ‘jævla drittsekk’ og ‘kødder du med meg?’. Det skal nok blive brugbart en dag.

Relaterbar og virkelighedstro

Der er så mange forskellige personligheder repræsenteret i denne serie, og der er ingen af dem, der er overgjort. De er allesammen personer, der ville kunne eksistere i virkeligheden. Den lidt usikre, og i sæson 2, altid fulde Eva. Den feministiske og stærke Noora, der prøver at klare alle verdens problemer alene med en stærk moral. Vilde, der er naiv, stædig og til tider knap så intelligent. Og jeg kunne jo blive ved med at skrive om alle personerne, men det jeg prøver at sige er bare, at de rummer så mange ægte personlighedstræk, at det på ingen måde virker falsk eller for meget. Lettere sagt; det er så let at relatere til dem. Enten fordi man nogle gang kan identificere sig med dem selv, eller fordi man har en ven eller veninde der simpelthen ligner en af personerne uhyggeligt meget.

Jeg kan fuldt ud relatere til personernes tankegange og problemer. Kærlighed, sex, druk og venskaber fylder meget i serien, og det er også det der fylder meget i en gymnasieelevs hverdag. Noora, som sæson 2 handler om, der virker som en stærk og selvstændig person. Intelligent og smuk, forstår sig på verden og verdens problemer. Men selv for hende kan det hele blive for meget. Eva, der er hovedpersonen i sæson 1, uden veninder og med en venneglad kæreste. Jeg kan sætte mig ind i, hvordan hun kæmper for at finde sig selv igen, og finde ud af, hvad hun vil, og hvem hun vil være, og hvordan dette kan blive for meget.

De bittesmå problemer der fylder ligeså meget som de kæmpestore

Denne serie tager de, til tider bittesmå, problemer op, som ungdommen ofte kommer ud for. Skænderier med kæresten, hemmeligheder for vennerne og fortrydelser efter druk. Og en ting jeg rigtig godt kan lide er, at personerne er så jordnære og relaterbare. Pigerne er ikke ynkelige, hjælpeløse og ligegyldige. De tager beslutninger, de laver fejl, og de er tro mod dem selv. Og mest af alt viser denne serie, hvor stærke venskaber piger faktisk kan have. Drengene er ikke perfekte og følelseskolde. Vi ser, hvordan drenge også tænker over ting, og at de også har følsomme og sårbare sider. Men langt om længe bliver der tegnet et realistisk billede af både unge piger og drenge.

I modsætning til en serie som ‘Sex and the City’, hvor kvinderne bliver fremstillet som ubeslutsomme og overfølsomme individer, bliver kvinderne i serien ‘Skam’ skildret som feministiske og stærke piger. Piger der holder sammen, selv i svære tider. Piger der tager problemer op, selvom det kan være hårdt, og piger der ikke giver op på det de tror på. Alt i alt viser serien godt, hvor stærkt et bånd piger kan have til hinanden, at det er muligt at klare et nederlag, og at selvom piger kan have de mest modbydelige sider, så er det muligt at tilgive og forstå. Faktisk er det bare sådan piger fungerer.

Jeg har aldrig kunne relatere så meget til en serie som denne. Og det gælder over hele linjen. Den skarpe røde tråd står stærkt igennem hele serien, og nordmændene har virkelig ramt sømmet på hovedet med denne serie.

Leave a Reply

