forfald

Efter 2. verdenskrig var stort set alle verdens lande enige om, at en sådan krise skulle vi aldrig opleve igen. Slut med nazisme, fascisme  og sindssyge ledere – så vidt som muligt i hvert fald. Verdens lande skulle samarbejde, EU(tidligere EF) blev oprettet, og ligeledes blev FN. Nu skulle verden stå sammen for at undgå noget lignende. En civiliseret og fornuftigt verden, om man vil.

Det er da bare overhovedet ikke sådan, verden ser ud i dag. Og det er en udvikling der skræmmer mig.

Danmark drejede til højre

Da Dansk Folkeparti, ligesom Europas andre ekstremt højreorienterede partier, begyndte at storme frem, begyndte mine alarmklokker så småt at ringe. At de skulle blive Danmarks næststørste parti havde jeg dog ikke set komme. Dette valgresultat fortalte om vælgere og borgere der var trætte af det vante.

Vælgerne var trætte af flygtningekrisen. Trætte af flygtninge der skulle komme ind i deres land, nasse af deres goder og terrorisere det danske samfund. Samtidig fortalte det også om borgere, der var skræmte og bange. Bange for at det ene terrorangreb efter det andet skulle begynde at ramme Danmark, som franskmændene har været udsat for. Bange for, at disse flygtninge skulle komme ind og overtage det danske samfund, den danske kultur og de danske normer.

EU, nej tak

Så sagde Danmark nej til mere EU. Ja, jeg stemte selv nej, men jeg havde på ingen måde kunne forudse, hvor vigtigt der er for os og for hele EU, at alle EU-landene bakker så meget som muligt op om dette fælles projekt. Nu er det slut med europol for os, og dermed en stor politihjælp der ikke længere er mulig.

Flygtningekrisen forværres fortsat. Flere og flere flygtninge er på flugt, og der er absolut ingen lande, der har lyst til at tage imod med åbne arme. Selv Sverige, der beskyldte Danmark og resten af EU-landene, for at de ikke var modtagelige nok, var de første til at indføre grænsekontrol. Hvis jeg som flygtning kom til Danmark eller et hvilket som helst andet EU-land, og blev modtaget med en sådan modvilje, som de er blevet modtaget med, så ville jeg ikke føle mig velkommen. Jeg ville ikke føle, at det kunne betale sig, at prøve at integrere sig. For til hvilken verdens nytte? De flygter kommer fra et land der bliver bombet sønder og sammen til et land, der ser dem som afskum. De må være frustrerede efter at blive smidt fra kultur til kultur, uden at kunne finde fred et sted.

EU, endnu mere nej tak

Danmark sagde nej til mere EU, England sagde nej til hele EU. Så gad de fandeme ikke det mere. Jeg forstår udmærket englænderne; EU kan ikke finde ud af at håndtere denne flygtningekrise hæderligt, og det hele er helt ærligt lidt noget rod. Hvorfor skulle man vælge at være en del af dette? Jeg vil også gerne indrømme; EU har huller og mangler, men dette bliver dog ikke løst ved komplet at melde sig ud. Man står altid stærkere sammen, og fordelene i EU opvejer uden tvivl ulemperne. Og for guds skyld må man håbe, at et så stort og betydningsfuldt land som England ikke har været forløberen for en ‘lad os melde os ud af EU’-dille, som jeg godt kunne frygte.

Flygtningekrise og klimaproblemer, nej tak

Grænsekontrollen lever stadig i bedste velgående, og det samme gør flygtningekrisen – og klimaproblemerne. Men ikke hvis man spørger Donald Trump. USA skal have deres mur, og klimaproblemer? Ha, det er der da ikke noget der hedder. Godt gået, USA. Det er jeres nye præsident. Hvis jeg skal være helt ærligt, så havde jeg ikke troet på det. Jeg tænkte, at det var sjovt og spændende op til præsidentvalget, og til selve valget ville folk tage en dyb indånding og tænke lidt længeresigtet. “Er det mon virkelig en god idé, at have en totalt uerfaren, stenrig, naiv, sexistisk og skingrendeskør mand som verdens mest magtfulde person?” Det får vi jo så svar på i løbet af de kommende fire år.

Jeg er utrolig spændt på, hvordan verden vil komme til at se ud, og dette allerede det kommende år. Inden han overhovedet at tiltrådt embedet snakker han om at retsforfølge Hillary Clinton, og Obamacare skal også fjernes. Om muren bliver til noget er jeg spændt på at se.

Tysklands nye mur

Umiddelbart skulle man ikke tro, at der var nogen jordisk chance for, at det ville lykkedes Trump at bygge en fysisk mur mellem USA og Mexico. Det ville jo svare til en Berlinmur 2.0. Det var i hvert fald min tanke, indtil en af mine bekendte gjorde mig opmærksom på dette; “German town builds barrier ‘taller than the Berlin Wall’ to separate refugees from anxious residents” altså “Tysk by bygger mur højere end Berlinmuren for at adskille flygtninge fra ængstelige beboere“. Så snakker man virkelig om skræmte folk, der ikke vil påvirkes af andre kulturer og kun lever i deres egen forældede og egoistiske bobbel. Man bliver da nødt til at forsøge at integrere disse flygtninge, fremfor for at behandle dem som udskud, man ærligt talt helst ville have været fri for.

Egoistisk og naiv

Men jeg synes faktisk, at det der er mest skræmmende, er det faktum, at disse villaejere og beboere har fået lov til at bygge denne mur. At de har kunnet overbevise en dommer om, at disse flygtninge er til fare for det tyske samfund og deres lille by. Jeg vil dog vove den påstand, at det er disse beboere der er til fare for hele verden og den civiliserede fornuft.

Tænk at man kan være så egoistisk, snæversynet og naiv, at man tænker, at en mur er løsningen på alle problemer. Eller at hvis man bare lukker øjnene og melder sig ud, behandler andre som afskum, så skal det hele nok løse sig. Det civiliserede samfund var kommet så langt; multikulturelle samfund, større accept af homoseksuelle og omsorg af verdens udsatte.

Herfra kan det kun gå nedad

Jeg frygter ærligt talt bare for, hvad det næste bliver. Jeg troede ikke, at verdens befolkning var så bange, og jeg ved snart ikke, hvad der fylder mest; angsten eller lysten til forandring, og samtidig det stikmodsatte. Man er træt af de politikere man kender, man er træt af tomme ord og løfter, og kræver derfor forandring. Men samtidig skal denne forandring bibeholde det man kender og alle de værdier der er vigtige for hver kultur. Men verden drejer fortsat rundt, og alle landes kulturer er blevet påvirket af andre landes kulturer, og det vil fortsat være sådan. Hvis ikke så stopper alle udviklingsprocesser i hele verden også, og så vil alt stå stille. Der er virkelig brug for et ‘reality check’.

 

Leave a Reply

